Bacaan Surah An Naas Rumi Dan Jawi

Bacaan Surah An Naas Rumi Dan Jawi. Untuk mendapatkan manfaat bersama, admin ingin kongsikan Surah An Naas untuk anda. Ada segelintir dari kita yang tidak boleh membaca dalam jawi. Untuk itu, admin kongsikan bacaan An Naas rumi. Sama-sama perbaiki bacaan tersebut..

Bacaan Surah An Nass Rumi Dan Jawi

 

Bacaan Surah An Naas Rumi Dan Jawi

Untuk anda yang ingin memperlajari surah ini, admin kongsikan panduan Surah An Naas. Anda semua boleh memhafalnya khusus untuk adik-adik. Berikut anda boleh melihat dibawah. In Sha Allah kalau anda fokus dalam bacaan tersebut, dalam beberapa hari anda berjaya menghafalnya..

 

Bacaan Surah An Naas Rumi

Bismillaahir rahmaaniir rahiim

Qul A’uuzu Birobbinnaas (1)
Malikinnaas (2)
Ilaahinnaas (3)
Min Syarril Waswaasil Khonnaas (4)
Allazi Yuwas Wisufii Suduu Rinnaas (5)
Minaal Jinnati Wannaas (6)

 

Maksudnya:

Katakanlah: Aku Berlidung Kepada Tuhan Manusia (1) Raja Manusia (2) Sembahan Manusia (3) Daripada Kejahatan (Bisikan Syaitan) Yang Apabila Bersembunyi (4) Yang Membisikkan (Kejahatan) Ke Dalam Dada Manusia (5) Daripada Jin dan Manusia (6)

 

Bacaan Surah An Naas Jawi

Berikut dikongsikan Surah An Naas diikuti dengan bacaan jawi seperti berikut..

Bacaan Surah An Nass Rumi Dan Jawi

 

Video Bacaan Surah An Naas Rumi Dan Jawi

Sumber ini diambil dari YouTube, dengan menonton video memudahkan lagi adik-adik atau netizen menghafal Surah An Naas tersebut. Berikut admin kongsikan, pastikan anda menontonnya dibawah..

 

Sedikit Pengenalan Surah An Naas

Surah An-Nas (سورة الناس) adalah surah ke-114 dan merupakan surah terakhir dari al-Quran. Ia adalah doa 6 ayat ringkas, meminta kepada Allah untuk perlindungan dari Syaitan. Ia adalah surah Makkiyah.

Bacaan Surah An Naas Rumi Dan Jawi

Ia dan Surah Al-Falaq adalah bersama diistilahkan mu’awwidhatayn; diperlakukan dengan kasarnya tema yang sama, mereka membentuk pasangan semulajadi. Terdapat tradisi Sunnah dalam membacanya ke atas yang sakit atau sebelum tidur.

 

Surah 3 Qul Bacaan Untuk Anak Kecil

Jika anda mempunyai anak yang masih kecil, Ibu atau Ayah (salah seorang) hendaklah membaca surah 3 Qul ini sama turutannya seperti orang dewasa, hembus pada tapak tangan dan kemudian sapukan pada keseluruh badan anak.

Diriwayatkan oleh Saidatina ‘Aisyah R.A, katanya:

Rasulullah SAW ketika berada di tempat tidur di setiap malam, akan mengumpulkan kedua telapak tangannya lalu kedua telapak tangan tersebut ditiup dan dibacakan ‘Qul Huwallahu Ahad’, ‘Qul A’udzu Birobbil Falaq’ dan ‘Qul A’udzu Birobbin Naas’. Kemudian Baginda SAW akan usapkan kedua tapak tangannya pada anggota tubuh yang mampu dijangkau dimulai dari kepala, wajah, dan tubuh bahagian depan. Baginda melakukan yang demikian sebanyak tiga kali.”
(HR. Bukhari)

Baca Surah Lain >> Bacaan Surah AL Falaq Rumi Dan Jawi Untuk Amalkan

Harapkan panduan ini memudahkan anda menghafalnya..

 

One Comment

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.